دریافت دشت دریاسرپول بیشتری می خواهید؟

جمعه 14 مهر 1402
18:26
A125


برای رسیدن به جنگل دالخانی رامسر از رامسر به سمت جاده تنکابن حرکت کرده و با رسیدن به سه راهی جنت رودبار ۲۳ کیلومتر پیش می رویم تا به جنگل دالخانی برسیم. او با کمک این تصاویر متوجه شد که دیوار بزرگ گرگان از حدود ۳۲ قطعه وابسته تشکیل شده است و تقریباً ۱۷۵ کیلومتر طول دارد. مساحت این پارک حدود ۹۲ هزار هکتار است که شامل درهها و چشماندازهای متنوع، منابع آبی متعدد نظیر رودخانه ها، نهرها و چشمهها و آبشارها است و از تنوع زیستی و ارزشهای اکوتوریستی بسیار بالایی برخوردار است. ارتفاع بلندترین این آبشارها به ۳۵ متر میرسد و در پایین آن حوضچههایی با عمق ۴۰ و ۸۰ متر وجود دارد. گل رامیان یکی از عمیقترین و سردترین چشمههای آب جهان به شمار میرود که در گذشته ۴۴ متر عمق داشته و اکنون ۸۰ متر عمق آن است. شهر علی آباد کتول، یکی از معتدلترین شهرهای ایران است که بهدلیل قرار گرفتن در منطقه پست و کم ارتفاع و همچنین موقعیت جغرافیایی آن در کنار چند تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی، آب و هوایی منحصربهفرد و فوقالعاده دارد. دردوران ملطنت پهلوی منطقه مازندران مانند سایرمناطق کشور از راههای ارتباطی برخوردار شد و به علت شرایط محیطی و آب وهوای معتدل، چشم اندازهای زببا نزدیکی اش به تهران، محل استراحت و تفریح قسمت اعظم مردم کشور شد. سرپرست اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران به برخی مشکلات از جمله نبود تابلو و تأسیسات خدماتی اشاره کرد و گفت: مدیریت قلعه بهتر است به بخش خصوصی واگذار و تأسیسات خدماتی برای رفاه گردشگران راهاندازی شود، ما در بادابسورت شاهد بودیم که مشارکت بخش خصوصی اثرگذاری لازم را داشته است. این محدوده پوشش گیاهی بسیار زیبا و معطری دارد و پیادهروی و گشتوگذار در طبیعت سرسبز آن، بسیار جذاب خواهد بود. پوشش گیاهی بسیار زیادی نظیر انجیل، راش و …

پارک بازی موشنگیت دبی ؛ یک تفریح هیجانانگیز خانوادگی - مقتدر سیر وسعت این منطقه حدود 99 هکتار است و پوشش گیاهی آن جنگلی، مرتعی و کوهستانی است. در قسمت های شمالی این کوه جنگل متراکمی از درختان چند صد ساله خصوصا شمشاد وجود دارد که زیستگاه جانوران و برخی پرندگان نایاب است. همین آب و هوای کلاردشت باعث میشه که مسافران زیادی در فصل گرم تابستان سفر به این شهر را به دیگر شهرهای شمالی ترجیح دهند. آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کمآبی هم، تماشایی است. دیوار گرگان - این دیوار در واقع دیواری دفاعی بوده که پس از دیوار چین بزرگ ترین دیوار در دنیا محسوب می شود. این صحنه نشانگر خلوص بی آلایش طبیعت است که در اثر سکونت انسان ویران نشده است. بنای آرامگاه بابا ولی دیلمان بسیار ساده و بی آلایش بوده و سبز رنگ می باشد و سه مقبره در ایوان آن وجود دارند. اگر عاشق طبیعت و طبیعتگردی باشید، حضور در کنار این آبشار و گشتوگذار در انبوه درختان و گیاهان اطراف آن، اوقات بسیار دلپذیر و فرحبخشی را برای شما رقم خواهد زد. در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی، جبرئیل نوکنده تحقیقات بسیاری انجام داد و در نهایت توانست مدارک تاریخی ارزشمندی از این دیوار به دست آورد.

با توجه به این که بخشهای زیادی از این دیوار تاریخی در زیر خاک دفن شده است، در تاسیس این خط آهن برای عبور از دیوار از پل استفاده نشده است. البته با توجه به این که در گویش محلی استفاده از کلمه فارسی 'مار' رایج نبوده، احتمال درست بودن این وجه تسمیه بسیار کم است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی از جذابترین عجایب طبیعی استان گلستان آشنا کنیم. آبگرم فلکده که یکی از پرطرفدارانترین جاهای گردشی تنکابن است، در روستایی ییلاقی با آبوهوای ملایم قرار دارد. در ادامه شما را با بخشهای مختلف این دیوار بیشتر آشنا میکنیم. این مکان زیبای طبیعی استراحتگاه و منظرهای برای گشت و گذار است همچنین چند گونهی جانوری در اطراف این استخر زندگی میکنند. عدم رعایت گردشگران و مسافران عبوری در بعضی قسمتهای آبشار، متاسفانه نمایی زشت به طبیعت آن داده است. استخری طبیعی در روستای چماچا از توابع شهرستان شفت قرار دارد که میتواند مقصد بعدی سفر گردشگران باشد. از طرفی، فصل تابستان زمان خلوتی برای بازدید از جنگل دالخانی محسوب می شود چون در این زمان بخاطر اینکه هوا بسیار گرم و بعضاً شرجی است، گردشگران کمتری به بازدید از جنگل دالخانی می پردازند لذا شما به راحتی و بدون اینکه در ترافیک بمانید یا با شلوغی کم نظیری مواجه شوید می توانید به راحتی در جنگل دالخانی گشت و گذار کنید. در فصل بهار و تابستان این منطقه پر از گلهای خاص و درختان پوشیده از برگهای سبز و طبیعتی عجیب و بکر است. اگر گردشگری قصد اقامت در این منطقه و کمپینگ و بیدار شدن در صبح اغلب مهآلود را داشته باشد جز چادر، کیسه خواب و لباس گرم بهتر است به دلیل رطوبت زمین زیراندازی برای کیسه خوابشان هم به همراه ببرد.

کیسه خواب، زیرانداز، کیف کمری، چراغ قوه، جعبه کمکهای اولیه، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب گیر، قمقمه آب، چادر ضد آب، کوله کوهنوری برای پیاده روی یا کوهنوردی، وسایل کامل کمپینگ در طبیعت، کنسرو و خوراکی، لباس گرم، بادگیر و پتو. آبشار لونک جلوه اى از طراوت، شادابى و زیبایى را به نمایش مى گذارد، این آبشار در دل جنگل قرار دارد و تفرجگاهى مهم به شمار مى رود، درپیرامون این آبشار علاوه بر جریان رودخانه ها و چشمه ها، زیبایى هاى طبیعى منظره اى بدیع پدید مى آورند که دیدار از آن را به خاطره اى فراموش نشدنى تبدیل مى کنند. این تونل حدود 2 کیلومتر مسافت دارد. اگر بخواهید با خودرو شخصی به این منطقه بروید، ابتدا باید حدود ۵۳۵ کیلومتر از سمت تهران به سمت شهرهای فیروزکوه، ساری، گرگان، آزادشهر و مینودشت و سرانجام به کلاله رانندگی کنید. این دیوار از کرانههای شرقی دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوههای گلیداغ در شمالشرق کلاله ادامه پیدا میکند. یکهشتم گونههای گیاهی، یکسوم گونههای پرندگان و بیش از ۵۰ درصد از گونههای پستانداران کشور در این پارک زندگی میکنند. البته ارتفاعات این محدوده، از جنگلهای باستانی بسیار با ارزش تشکیل شده است که متأسفانه بیش از یک دهه است که بهجای آنها، توسط سازمان جنگلها و مراتع درختان سوزنی برگ کاشته شده است. شهرستان ها و روستاهای زیبایی با طبیعت های بکر و آب و هوای خوب در اطراف تهران وجود دارند که می توانند مقاصد مناسبی برای سفرهای کوتاه مدت باشند.

گفته شده دختر خالد نبی در دوران پیری به خدمت پیامبر اسلام (ص) میرسد و در حضور پیامبر ایمان میآورد. به گفته سالخوردگان محلی، چون در دوران قدیم جواهر نامی در این آبادی بزرگتری و سروری مردم را داشت به احترام او نام آبادی را جواهر دشت نهادند. همچنین به نظر میرسد که تعداد این سنگها در ابتدا حدود ۶۰۰ عدد بوده است. به همین خاطر مسیر دیوار به شکلی است که در تمامی مسیر تسلط کامل بر آب رودخانه گرگان داشته باشد. به همین خاطر آن را با نام مار سرخ میشناختند. به همین خاطر برای اینکه بتوانید از دیوار بزرگ گرگان و بخشهای باقیمانده از آن دیدن کنید، باید خودتان را به منطقه پیشکمر در شمالشرق کلاله و شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و مراوهتپه برسانید. برای رسیدن به گرگان از راههای دیگری همچون اتوبوس، قطار و حتی هواپیما نیز میتوانید استفاده کنید و بعد از آن ماشینهایی را پیدا کنید که به سمت کلاله میروند. برخی دیگر سنگ و گچ و برخی دیگر خشت پخته را مصالح استفاده شده در ساخت دیوار بزرگ گرگان میدانند. این سکوها به شکلی بودند که ۱۱ ردیف خشت با فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتری از هم قرار میگرفتند تا هوا و حرارت از بین آنها عبور کند. موزه گیاهان دارویی مجتمع کشاورزی کندلوس در سال 1365 با هدفهای کشت، پرورش، تولید و بسته بندی گیاهان اصلی دارویی و معطر و همچنین تولید اسانس ها و روغن های گیاهی تاسیس شد و برای اولین بار در ایران مبادرت به برپایی باغ بوتانیک (موزه گیاهان دارویی) در زمینی به مساحت ده هکتار نمود که با کاشت بالغ بر 250 گونه گیاه ژنتیک ارزشمند در ایران به تولید و عرضه محصولات گوناگون در زمینه های مختلف اقدام نموده و محصولات خود را به اکثر کشورهای جهان صادر می نماید.

برای رسیدن به آبشار باید از جاده اصلی گرگان- مشهد، بعد از شهر گالیکش و آق قمیش، راه فرعی به سمت جنوب، مسیر منتهی به آبشار را که بخشی آسفالت و مابقی خاکی است را طی نمود. آبشار لوه در محدودهی جغرافیایی شهرستان گالیکش و در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی گلستان واقع شده است. این قلعه در جنوب غربی روستای صمدانی از توابع گالیکش واقع شده است. این آبشار تماشایی با زیبایی بینظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است و بازدید از آن، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد. مسیر آب به تنگهای باریک با صخرههای بلند میرسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و به آب زد. دیوارههای بلند و شگفتآور این تنگه، ما را به پیش میکشاند. آبشار کبودال با آب زلال و سرد خود در روزهای بلند و گرم تابستان می تواند وجود شما را سراپا طراوت و تازگی ببخشد. با استفاده از قطار از شهرهای ساری و تهران میتوانید به ایستگاه قطار گرگان بروید. البته تحقیقات نشان میدهند که از دهها میلیون قالب آجر که از ۲۱۱ تا ۲۴ کیلوگرم وزن داشتند در ساخت این دیوار استفاده کردهاند. گفتنی است که وجود آبشار پارک و چشمههایی که در مراکز تفرجی واقع شدهاند، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و محل تجمع توریست است. با بهسازی راه دسترسی، احداث امکانات تفریحی مانند قایق، پدالو، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده بهمراه سرویس بهداشتی، میتوان به جذب توریست در شهرستان سوادکوه کمک شایانی نمود.

پیش از تاسیس این بندر، بندر گز و دیگر شهرهای اطراف حالت مرکزیت داشتند که با ظهور این بندر دچار رکود شدند. کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی دیگر از تپههای این منطقه، تندیسهای سنگی متعددی در کنار یکدیگر و بهطور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشتهاند. محمود آباد در گذشته پیش بندرآمل بود و به عنوان یکی از کانون های حمل ونقل کالاهای تجاری ایران و روسیه ایفای تقش می کرد. این آبشار که در هشت کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر علی آباد کتول واقع شده است، حدود ۴۸ کیلومتر با گرگان فاصله دارد. بندر ترکمن، شهری در غرب استان گلستان است که با مرکز این استان یعنی گرگان، حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. توصیه میکنیم به هیچ عنوان تنهایی و بدون مجوز، فکر بازدید از این جاذبه عجیب و زیبا را در سر خود پرورش ندهید. مسافران به راحتی میتوانند بدون هیچ وسیله خنک کنندهای در این هوا استراحت کرده و از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرند. بقایای این خندق در بخشهای شرقی دیوار به وضوح مشخص است. در بالاترین نقطه نورگیر، عرض ۷۳ سانتیمتر و در پایینترین قسمت آن، عرض ۸۰ سانتیمتر است. از تهران تا ابتدای جاده فرعی فیلبند مسافتی حدود ۱۴۰ کیلومتر دارد و از این نقطه تا روستای فیلبند، مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر را بایدطی کنید؛ اما زمان لازم برای طی کردن این مسافت حدوداً یک ساعت است. در حال حاضر این جلگه وسیع در کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان قرار دارد. این چشمه زیبا بهصورت چالهای بیضی شکل و مانند یک تشت دیده میشود و در اثر فرونشست در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است.

اگر از شهرهای آمل یا بابل قصد حرکت به سمت این روستا را دارید، باز هم باید از طریق جاده هراز به مسیر فرعی برسید. این آبشار زیبا در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان و بین شهرهای علی آباد کتول و آزاد شهر و حدود هفت کیلومتر جنوب شهر خان ببین قرار دارد. شیروان، بجنورد، آشخانه و شهر زیبا و کوچک قاضی دیگر شهرهای خراسان شمالی هستند که باید از آن ها عبور کنید و بعد از آن، کم کم وارد خراسان شمالی شوید. در بین این جاده مکانهایی برای استراحت نیز وجود دارد که میتوانید تجربه یک شکمگردی خاص و غذای شمالی را برای خود و خانوادهتان داشته باشید. به دلیل تخریب بخشهای متعدد از این دیوار، اعداد مختلفی را در خصوص طول این دیوار تخمین میزنند. اعدادی بین ۶ تا ۱۰ متر را در خصوص ارتفاع اصلی این دیوار تخمین میزنند. عرض این خندق در بخشهای کوهستانی به ۱۰ متر و در مناطق معمولی به ۳۰ متر میرسد. در آن دوران این دیوار عظمت بسیاری داشته است و در تمام امپراتوریهای اطراف آن را میشناختند. دشت دریاسر یکی از جاذبههای طبیعی شهر تنکابن هست که در منطقه دوهزار قرار گرفته و چشمانداز زیبایی از کوه الموت داره. دشت دریاسر در بخش جنوبی تنکابن و منطقه دوهزار واقع شده است. فضای مه آلود جاده نیز جلوه دیگری به منطقه میبخشد و حس راه رفتن در میان ابرها را القا خواهد کرد.

اجاره ویلا در ساحل گیسوم امکانپذیر است و چند آلاچیق هم برای توقف موقتی وجود دارد. دریای گیسوم رشت به دلیل همین ویژگی متفاوت، یک سروگردن از سایر جاذبههای رشت بالاتر است. علاوهبر اینها، میتوانید دیدن جاذبههای رشت را نیز به برنامهتان اضافه کنید. چراغ های رودسر کم کم از دور به چشم می آیند و کمی بعد ستاره ها هستند که در آسمان می درخشند، بخت با ما یار است و هوای صاف و آرام فرصت دیدن مناظر خاص را به ما هدیه می کند. آبی که با شدت زیاد روی سنگهای زیر آبشار پودر میشود به رنگ سفید دیده میشود. شاید تا بهحال از بومیهای شمال شنیده باشید که بزرگترین دیوار دنیا، در گرگان قرار دارد اما این لقب بعد از ساخت دیوار چین از دیوار سرخ گرفته شده است. بزرگترین خندق در این منطقه ۳۳۰ هکتار وسعت دارد. به این ترتیب میتوان این دیوار بزرگ که قدمت آن به دوران ساسانیان باز میگردد را یکی از بزرگترین استحکامات نظامی ایران دانست. ساخت این بنا به دوران سلجوقیان باز میگردد. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است از شگفتیهای ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است. امپراتوری ایران برای حفاظت از مرزهای شمالشرقی خود، دیواری بزرگ به طول ۲۰۰کیلومتر بنا کرد. در سال ۱۳۸۱ شمسی بود که در طی ۶ فصل تحقیقات، طول این دیوار ۲۰۰کیلومتر برآورد شد. در فصل بهار و پاییز در یک نیم روز ممکن است همه پدیده های جوی از قبیل ابر و مه و باران و برف و تگرگ و رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنی تنوع هوا زیبایی های طبیعت ، مناظر و چشم اندازهای اعجاب انگیز و دلفریبش فقط در فیل بند می توان مشاهد کرد .

دشت لار دارای تنوع گیاهی خوبی است. نویسندگان معاصر همچون مارکوارت در کتاب شهرستانهای ایران، رابینو در سفرنامه طبرستان و استرآباد، رومن گیرشمن در ایران از آغاز اسلام تا ساسانیان، سعید نفیسی در تاریخ تمدن ایران ساسانی، مسیح ذبیحی در استرآباد نامه، اسدالله معینی در جغرافیای تاریخی گرگان و دشت از جمله کسانی هستند که در کتابهای خود از دیوار بزرگ گرگان نام بردهاند. در متون تاریخی از این دیوار با نام دیوار سرخ یا دیوار بزرگ اسکند یاد کردهاند. این شهر از شمال با دریای خزر، از شرق با کلاردشت، از جنوب با رشتهکوههای البرز و منطقه الموت و از سمت غرب با رامسر همسایه است. آبشارها یکی از بهترین مکانها برای سپری کردن روزهای گرم سال و داشتن یک روز مفرح در کنار خانواده و دوستان است آبشار شیرآباد یکی از آبشارهای زیبا و تماشایی استان گلستان و ایران محسوب میشود که در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان و حدود هفت کیلومتری جنوب شهر خان ببین واقع است. هر یک از این آبشارها بین ۲ تا ۴۰ متر ارتفاع دارند! ارتفاع آبشار اصلی و بزرگتر به ۱۶ متر میرسد و در نزدیکی آن آبشار کوچکتری وجود دارد. ارتفاع نسبتا زیاد این شهر از سطح دریا باعث شده تا آب و هوایی بسیار سرد و کوهستانی داشته باشد. متل قو در مجاورت با دریای خزر قرار گرفته است و سواحل این شهر بسیار محبوب می باشد.همچنین ارتفاعات ییلاقی سلمان شهر و جنگل های سرسبز در این ارتفاعات، آب و هوای فوق العاده ای را برای این شهر توریستی به وجود آورده است.


[ بازدید : 3071 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]