اثر تدریس به روش معکوس در پیشرفت یادگیری ریاضی در بین دانشآموزان دختر پایه هفتم

دوشنبه 1 آبان 1402
22:34
A125


در چند سال گذشته نسبت به چند دهه گذشته، آمار پاسخگویی داوطلبان ریاضی به مبحث ریاضیات کنکور، افت محسوسی داشته است. در گذشته، بسیاری از دانشآموزانی که در درس ریاضی ضعیف بودند برای فرار از خواندن این درس به رشته علوم انسانی متمایل میشدند. روش های خواندن ریاضیات هیچ وقت محدودیتی ندارد در این جا، این معلم است که باید ذهن دانش آموز را به سمتی سوق دهد که دنبال تک راه حل ها نباشد و فن بیان و قواعد حل مسئله را به دانش آموز بیاموزد. بهترین روش برای خواندن ریاضی برای من این بود که در قدم اول به تمرینهای کتاب اهمیت زیادی میدادم و آنها را با دقت حل میکردم، زیرا در بسیاری از موارد سوالهای کنکور به سوالهای کتاب شباهت دارند. خواندن مداوم و تمرین زیاد بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور تجربی برای تســلط در این درس است. بنابراین مشخص است که تنها درصد کمی از داوطلبان کنکور تجربی بهصورت کامل بر روی درس ریاضیات تمرکز میکنند، زیرا بسیاری از آنها ترجیح میدهند تا زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی را برای دروس دیگر درنظر بگیرند.

بنابراین یادگیری مفاهیم و اصول ریاضیات را باید در طول زمان و بهصورت مستمر انجام دهید و سپس این مفاهیم را با حل تمرینها و سوالات مختلف در مغز خود تثبیت کنید. اول از همه باید بدانید که ریاضیات مهمترین مبحث درسی شما در کنکور سراسری است و اگر بهدنبال کسب رتبه برتر هستید، نباید هیچکدام از مباحث این درس را بهصورت انتخابی حذف کنید. همین موضوع باعث میشود تا اگر فردی در درس ریاضی کنکور تجربی موفق عمل کند، تراز بسیار خوبی را از این درس کسب کند و خود را از بسیاری از رقیبان جلوتر بیندازد. شاید این نکته به گوش خیلی از دانش آموزا خورده باشه و بدونن ، اما فقط تعداد کمی از دانش آموزا که جزو دانش آموزای موفق هم هستن ، به این موضوع عمل می کنن . اگرچه ضریب درس زیست شناسی برای کنکور تجربی بالاتر از ضریب درس ریاضی است، اما این عقیده که درصد بالاتر زیست شناسی در کنکور تجربی میتواند درصد پایین ریاضی را جبران کند کاملا اشتباه است. در کنکور تجربی ریاضی مهمتر است یا زیستشناسی؟

زمانی هم که دارین این کار رو می کنین یک کاغذ کنارتون داشته باشین تا هر سوال و یا ابهامی که براتون پیش اومد تو اون بنویسین و حتما تو جلسه بعدی کلاس ریاضی از معلمتون بپرسین . هم چنین اگه این روش مطالعه رو پیش بردین و باز به دنبال تقویت درس ریاضیتون بودین پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین . اگه بفهمید که یه فرمول چطوری ساخته میشه و در حقیقت اثباتش رو متوجه بشید بهتر میتونید یادش بگیرید و حفظش کنید. اگه بعد از خوندن این مقاله سوال و یا ابهامی در مورد روش مطالعه درس ریاضی تون داشتین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو از کارشناسای این مرکز کمک بگیرین . خوب حالا علاوه بر داشتن اعتماد به نفس بریم سرغ نکاتی که برای خوندن درس ریاضی باید رعایت کنین . یعنی برای خوندن درس ریاضی باید از پایه شروع کنین و پیش برین . 6- حین مرور درس ریاضی در بعد از ظهر همان روز تدریس یک برگ کاغذ را در کنار خود گذاشته و سوالاتی که برایتان پیش می آید یا نکاتی را که نفهمیده اید یادداشت کنید تا جلسه بعد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.

توصیه میشود معلمان و حتی والدین با اهداف آموزش ریاضی و نحوه صحیح تدریس مفاهیم آن آشنا شوند تا به کودکان و دانشآموزان خود در فرآیند یادگیری کمک کنند. بنکن و همکاران او توصیه کردهاند که دانشآموزان دبیرستانی باید تواناییهای خود را در سطح تواناییهای همتایانی بدانند که بهطور مستقیم وارد دانشگاه میشوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش حل مسئلۀ ریاضی با روش بازی بر توجه، حل مسئله و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. مثلا در بحث مشتق و یا حد و پیوستگی، اگر بدون فهم درست مفاهیم بتوانید حتی 50 تست را هم با تکرار و تمرین زیاد جواب دهید، اما با کمی پیچیدگی در طراحی سوال و تغییر پارامترها ممکن است در حل سوال پنجاه و یکم موفق نباشید! اما از سوی دیگر، نزدیک به 55 هزارنفر از داوطلبان رشته ریاضی موفق به کسب درصدی بین منفی 33 تا صفر درصد شدند! جالب است بدانید که تنها 11 نفر از داوطلبان ریاضی توانستند در درس اصلی کنکور خود به درصدی بین 70 تا 90 درصد برسند و 221 نفر هم درصدی بین 50 تا 70 داشتند! 41 داوطلب هم درصدی بین 90 تا 99 داشتند و در مجموع حدود 1700 داوطلب در درس ریاضی به درصدهای بالای 50 دست یافتند.

• کمک در دریافت و مبادله پیامهای مربوط به ارتباطات هواپیمایی بر روی مدارهای داخلی و بین المللی و اساس مقررات. از آن جايي كه اين روش بر پاسخ مداوم دانش آموزان به سئوالات مختلف در كلاس درس تا حدودي متكي است، لذا تدريس به وسيله آن مشكل است و لذا معلم نياز به صبر بيشتر و وقت زيادتري دارد و نقش معلم در اين روش هدايت نمودن دانش آموزان در ارتباط دادن مطالب جديد با تجارب و محفوظات گذشته نشان مي باشد. پس توضیح دادن و یا آموزش دادن درس ریاضی به دیگران باعث میشه تسلطتتون تو اون درس بیشتر بشه . اینکه دانش آموز در حین مطالعه، گوش دادن به سخنرانی، آزمون دادن یا سر کلاس درس، دچار مشکل عدم تمرکز شود، به این معنا نیست که حتما به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) مبتلا می باشد. از اونجایی که آموزش مهلم مدرسه هم می تونه تو اموزش و یادگیری دانش آموزا تاثیر خیلی زیادی داشته باشه پس حتما باید تو انتخاب مدرسه خوب هم دقت زیادی داشت . اگر این مشکل حل نشود، طبیعتا اعتماد به نفس دانش آموز در ریاضی پایین آمده و به خود میگوید که هوش ریاضی من پایین است لذا از پس ریاضی برنمیآیم.

سعی کنین سر کلاس ریاضی از زمانتون بیشترین استفاده رو داشته باشین و تو این کلاس خیلی فعال و پویا باشین . جواب صفحه ۲۰ ریاضی هفتم : در این قسمت به حل گام به گام جواب فعالیت و کاردرکلاس صفحه 20 ریاضی هفتم متوسطه اول قسمت جمع و تفریق عددهای صحیح (۲) مربوط به فصل ۲ عددهای صحیح است را برای تان کامل در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز فعال و ارزشمند آماده کرده ایم. ریاضی کنکور درسی نیست که بتوان آن را در دو سه ماه و یا حتی شش هفت ماه آخر جمع کرد، زیرا شما در این زمان علاوهبراینکه باید دیگر دروس خود را مطالعه کنید، باید کمکم به جمعبندی آن چیزی که تاکنون فرا گرفتهاید، بپردازید. زمان طلایی و ارزشمند را باید جای دیگر صرف کنید! دانشآموزان به جای اینکه با استعداد ریاضی یا بدون استعداد متولد شوند، باید از معلمان بشنوند که هر کسی که سخت کار کند، میتواند موفق شود. بنابراین ریاضیات برای دانشآموزان گروه علوم انسانی بهعنوان اهرمی برای سبقت گرفتن از سایر رقیبان تبدیل شده است. ریاضی اولین درس در دفترچه تخصصی گروه علوم انسانی است و شامل 20 سوال نه چندان سخت میشود که برای حل آنها 25 دقیقه زمان خواهید داشت.

دانشآموزان گروه تجربی با 30 سوال در درس ریاضی روبهرو هستند که برای این تعداد سوال تنها 47 دقیقه زمان درنظر گرفته شده است. بهجای تدریس ریاضی ابتدایی با طرح یک سؤال، یک مسابقه پنج دقیقهای ارائه دهید تا تأیید کنید دانشآموزان بر مهارت ریاضی مطرح شده در درس روز تسلط دارند. گفتنی است، طی سالهای اخیر بعضی از مدارس غیردولتی ایران از تجهیزات بهروز و روش تدریس متنوع بهرهمند هستند و این موضوع امیدوارکننده است. ◄ نکته 45: به موضوع علاقه مند باشید. شما میتوانید از طریق اپلیکیشن و سایت Khan Academy به صورت رایگان به درسنامههای ویدئویی دسترسی داشته باشید. یادتان باشد که مطالعه ریاضیات برای کنکور سراسری از پایه دهم و زمانی که رشته ریاضی فیزیک را برای ادامه تحصیل برگزیدید برای شما آغاز شده است و دقیقا از همین زمان باید ابتدا بهطور کامل بر روی مباخث کتاب درسی تسلط پیدا کنید و سپس با حل تمرین و سوالات مختلف بتوانید بهصورت گسترده به حل مسائل ریاضی بپردازید. به طور کلی کلاس چند پایه به کلاسی گفته می شود که در یک زمان مشخص چند پایه در یک کلاس توسط یک معلم اداره می شود و اهمیت آن به این دلیل است که در مناطق روستایی که کم جمعیت بوده و روستاها از یکدیگر دورند و رفت و آمد با مشکل مواجه است اجباراً باید از وجود چنین کلاس هایی بهره جست ، در مناطقی که چنین مشکلاتی ندارند چند مدرسه کم جمعیت را روی هم ضمیمه می کنند تا مشکلات موجود مرتفع شود .

با مسائل ریاضی درگیر شوید. در واقع میتوان گفت که بیش از یکسوم از زمان کلی یک داوطلب رشته ریاضی فیزیک در کنکور سراسری، برای پاسخگویی به سوالات درس ریاضیات صرف میشود. به همه تعلق دارد و باید در زمان لازم مصرف شوند. در واقع ورزش بیشترین کمک را برای پرورش توانایی های مختلف کودکان دارد. 10. شرکت در آزمونهای مختلف نیز برای سنجش میزان یادگیری بسیار مناسب است. 8. برای رفع نقاط ضعف خود و تمرکز بر روی آنها میتوانید از خودتان امتحان بگیرید و میزان یادگیریتان را بسنجید. اینکار باعث میشه که متوجه بشین که تو کدوم قسمت و مرحله ضعف دارین و راحت تر می تونین مشکلتون رو بر طرف کنین . یکی از کارهای که معلمان ریاضی دوره ابتدایی باید انجام دهند تدریس ریاضی با توضیح مثالهای منطقی است که باعث بهتر فهمیدن دانشآموزان راه های یادگیری سریع ریاضی میشود. استفاده از روش های تدریس مختلف و با ابزارهای ارائه متفاوت می تواند موضوع درسی را برای اکثر دانش آموزان قابل فهم نماید.

اما برای درس ریاضی این موضوع کاملا برعکس است، زیرا همانطور که گفتیم بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی یا اصلا به سوالات ریاضی پاسخ نمیدهند و یا درصدهای منفی کسب میکنند! در ادامه به بررسی برنامه مطالعاتی داوطلبان رشته ریاضی برای کسب موفقیت در درس ریاضی کنکور سراسری میپردازیم. مطلب را با نگاهی به روش مطالعه ریاضی کنکور و اصول مطالعه درس ریاضی توسط رتبههای برتر سالهای گذشتهی کنکور سراسری ادامه میدهیم. در ادامه به بررسی برخی از بزرگترین اشتباهاتی که دانشآموزان در مطالعه دروس ریاضی برای کنکور سراسری مرتکب میشوند، میپردازیم. از آنجاییکه استقبال عمومی دانشآموزان رشته تجربی برای پاسخگویی به سوالات ریاضی بسیار پایین است، بنابراین بسیاری از آنها سعی میکنند تا فقط آن مباحثی که در کنکور تجربی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند را مطالعه کنند. با توجه به این مهم تربیت بدنی و ورزش به عنوان بخشی از نیاز ساختاری انسان بایستی مورد توجه همه افراد جامعه اعم از زن و مرد ، کوچک و بزرگ باشد. همانطور که میدانید نمره تراز شما در مقایسه با عملکرد سایر داوطلبان مشخص میشود. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید.


[ بازدید : 5685 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]