جاذبه های گردشگری و مکان های جالب در شهرستان دامگان

سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
11:10
A125


دیدنی های دامغان و جاذبه های دامغان و فهرست کامل تاریخ دامغان، جاذبه های طبیعی دامغان و جاذبه های گردشگری دامغان از شهرهای زیبای استان سمنان را می توانید در انتهای مقاله تاریخچه شهرستان دامغان از شمال غرب تا جاده کیاسر و ساری مشاهده کنید. در استان مازندران نیز شهری در مسیر جاده تهران به مشهد است که تقریباً همه مسافران شهرهای غرب و شمال غرب ایران از آن عبور می کنند. دامغان از شرق به شاهرود، سبزوار، نیشابور و مشهد می رسد و از غرب به سمنان، گرمسار، تهران و ورامین ختم می شود.

با کمک نقشه دامغان اطلاعات کاملی از موقعیت جغرافیایی این شهر باستانی به دست خواهید آورد. جالب است که دامغان اولین پایتخت سلسله اشکانیان بوده و امروزه آثار ملی ایران در این شهر فراوان است. بیشتر مردم این شهر را با باغ های پسته معروفش می شناسند. مرکز پسته کاری ایران و خاورمیانه است که در سال های اخیر مورد توجه علاقه مندان و مسافران قرار گرفته است. و استان اصفهان و افتتاح اقامتگاه های بوم گردی و مراکز زندگی سنتی. ایستگاه راه آهن دامغان نیز به راه آهن دولتی متصل است که همه روزه قطارهای خوب و منظمی از شهرهای تهران، تبریز و سمنان به مشهد مقدس و بالعکس دارد.

فاصله تهران تا دامغان 344 کیلومتر معادل 4 ساعت و 30 دقیقه و مسافت مشهد تا دامغان 565 کیلومتر است که با میانگین سرعت 100 کیلومتر در ساعت بدون توقف برای رانندگی معادل 7 ساعت است. ، آدرس، نقشه و مسیر، گالری تصاویر، نظرات کاربران و سایر اطلاعات گردشگری در مورد بهترین جاذبه های دامغان را که در زیر مشاهده می کنید، مشاهده کنید، کافیست روی نام هر یک از این نقاط گردشگری کلیک کنید تا به صفحه مربوط به همان مکان دسترسی پیدا کنید.

چشمه علی

چشمه علی یکی از جالب ترین نقاط و جاذبه های گردشگری دامغان است. در این خیابان دو بنای زیبای دوره قاجار وجود دارد که در میان درختان بید فراوان قرار گرفته اند. از جمله این بناها می توان به ساختمان «آقا محمدخان» که در زمان «آقا محمدخان» قاجار ساخته شد و «عمارت فتحعلی شاهی» که در زمان «فتحعلی شاه» قاجار ساخته شد، اشاره کرد. چشمه علی از قدیم الایام به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب مورد توجه گردشگران به ویژه شاهان قاجار بوده است.


ساختمان فتحعلی شاهی

«ساختمان فتحعلی شاهی» یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان است که سازندگان آن زمان در داخل استخری که آب «چشمه علی» در آن جاری است ساخته اند. این بنای زیبا از دو اتاق با پلان مستطیل و دو نما تشکیل شده است که در ضلع شمالی آن دو ستون چوبی زیبا قرار دارد. یک اصل جالب در ساخت این بنا استفاده از گل سارویی به دلیل استحکام زیاد آن به دلیل غوطه ور شدن در آب است.



مسجد تاریخی

مسجد تاریخی یکی از شگفت انگیزترین و با ارزش ترین عبادتگاه های ایران باستان در دوره ساسانی است که به گفته بسیاری از محققان و کارشناسان مهم ترین و قدیمی ترین بنای شهر دامغان و دومین مسجد قدیمی ایران است. . متأسفانه در دوران معاصر تنها ساختمانی متروکه و ساختمانی فرسوده با 26 ستون مدور به ارتفاع حدود 20 فوت از زمین تا پشت بام به نام «چهل ستون» را می بینیم.



خدا را شکر، ماسک

مسجد شکرالله در کنار مسجد تاریخی قرار دارد و یکی از بناهای اصلی شهر دامگان است. نقشه ساختمان این مسجد مربع است و سقف آن به صورت گنبدی ساخته شده است.

مسجد جامع دامگان

مسجد جامع دامغان یکی از مساجد زیبا و یکی از آثار تاریخی دامغان است، هرچند که ظاهر زیبای مسجد قدمتی حدود هزار سال دارد. این مسجد دارای مناره آجری شگفت انگیزی است و تاریخ ساخت آن به اواسط قرن چهارم هجری می رسد.


منطقه تاریخی تپه حصار

اثر باستانی روی تپه حکایت از تمدن شکوهمند ایران دارد. قدمت این تمدن خشتی از 2000 سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد و بقایای این بنا نشان دهنده ترس از این اثر تاریخی در گذشته است. برای آشنایی بیشتر به رسانه گردشی تاپ مراجعه نمایید.




جوریون حاجی علی کولی

حاج علی کولی در جنوب شرقی شهرستان دامغان و در ارتفاع 1050 تا 1094 متری از سطح دریا قرار دارد. این کویر از اراضی مختلف کویری مانند مخروط آبرفتی، سطح رسی، حوضه آب شور تشکیل شده است.



برج طغورول

برج داکرل بنایی است در ضلع جنوبی روستای محمددوست که از آثار تاریخی و باستانی شهرستان دامغان به شمار می رود. این برج دوازده ترک دارد که یکی از آنها دروازه است. در این میراث آجری، ظرافت و مهارت دستان سازندگان آن را در تزئینات نزدیک به هزار ساله به خوبی می توان دید که یکی از نکات برجسته معماری این بنای معتبر در ایران است.

مکان های اقامتی در دامغان

پاسگاه های دامغان

برج دختران دهه چهل

بنایی زیبا و باستانی به نام «برج چهل دختر» و مزین به نوشته‌های کوفی و ​​تزئینات قرن پنجم است. این برج تاریخی چهره زیباتری به شهر دامغان بخشیده است.

خانه لطفی

رومه لطفی خانه ای زیبا و تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است که از قسمت های مختلفی از جمله اتاقک کارکنان، پل ها، حیاط بیرونی و حیاط اندرونی تشکیل شده است. طراحی این خانه تاریخی بسیار جالب و زیباست و تزیینات شگفت انگیزی در آن انجام شده است.


[ بازدید : 5 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]