بیماری تیروئید چیست؟ راه های درمان آن

يکشنبه 29 بهمن 1402
10:32
A125


بزرگی پروستات تقریباً در همه مردان بالای 40 سال وجود دارد و علائم و عوارض آن با افزایش سن بیشتر می شود. این بیماری شایع ترین سرطان در بین مردان است که متأسفانه از هر 41 نفر یک نفر جان خود را از دست می دهد، بنابراین لازم است قبل از بزرگ شدن غده پروستات علائم و عوامل آن را بشناسید تا در صورت وجود مشکل در ادرار، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله علاوه بر بررسی نوع غده پروستات به بررسی روش های پیشگیری و درمان می پردازیم پس تا پایان با ایمپو همراه باشید.

پروستات چیست؟

پروستات یکی از غدد مهم دستگاه تناسلی مردان است که به اندازه یک گردو است و دارای بافت همبند و عضلانی است. غده پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده و بین مثانه و آلت تناسلی قرار دارد.

در حین انزال، پروستات مایع شیری رنگی را به مایع منی اضافه می کند که قلیایی است. این مایع رنگ شیری منی را بر عهده دارد و حاوی مواد مغذی ضروری و لازم برای محافظت، تغذیه و تقویت اسپرم منی است. انواع مختلفی از سرطان پروستات از جمله پروستاتیت، سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات وجود دارد.

در صورت نیاز به مشاوره در رابطه با پروستات و سایر بیماری ها و همچنین سوالات مربوط به سلامت زنان و مردان می توانید اپلیکیشن ایمپو را نصب کرده و با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. با نصب ایمپو نیازی به مراجعه حضوری به پزشک یا مشاور نیست. در عوض می توانید در هر شرایطی از طریق Impo با کارشناسان و متخصصان ارتباط برقرار کنید. سپس با نصب ایمپو می توانید از وضعیت روحی و جسمی خود آگاه شوید و وضعیت سلامت خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مشاهده کنید.

پروستات برای چه مواردی استفاده می شود؟

پروستات برای زندگی ضروری نیست، اما برای تولید مثل مهم است. اسپرم سالم قوام و محیط مناسبی برای انتقال و بقای اسپرم و همچنین لقاح دارد. اسپرم حاوی آنزیم هایی مانند PSA (که اغلب به عنوان بخشی از غربالگری سرطان پروستات اندازه گیری می شود) و همچنین سایر مواد تولید شده توسط وزیکول های منی و پروستات مانند روی، سیترات و فروکتوز (که در واقع به اسپرم انرژی می دهد) است. خیابان). برای تخم مرغ). اسپرم همچنین حاوی موادی است که می تواند از دستگاه ادراری و اسپرم در برابر باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا محافظت کند.

پروستات به طور معمول در دوران نوجوانی تحت کنترل هورمون مردانه تستوسترون و محصول جانبی آن دی هیدروتستوسترون (DHT) رشد می کند. تستوسترون عمدتاً در بیضه ها تولید می شود، اما مقادیر کمتری نیز در غدد فوق کلیوی کودک تولید می شود.

پروستات در کدام قسمت از بدن قرار دارد؟

غده پروستات به نواحی یا نواحی تشریحی تقسیم می شود. بیشتر سرطان پروستات در ناحیه محیطی (در پشت پروستات)، نزدیک مقعد شروع می شود. بنابراین، معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) که در آن پزشک پروستات را با قرار دادن انگشت دستکش در داخل مقعد معاینه می کند، علاوه بر آزمایش خون PSA، یک آزمایش غربالگری رایج و مفید است.

مشکل در ادرار کردن معمولاً از علائم سرطان پروستات نیست. در بیشتر موارد، علائم دستگاه ادراری تحتانی ناشی از هیپرتروفی خوش‌خیم پروستات (BPH)، یک بیماری غیرسرطانی پروستات است که معمولاً در ناحیه انتقالی اطراف مجرای ادرار یا مجرای ادرار (نزدیک مرکز غده پروستات) رخ می‌دهد. .

علل بزرگ شدن پروستات

با بالا رفتن سن مردان، در سنین بین 40 تا 50 سالگی، اندازه غده پروستات تغییر می کند و ممکن است بزرگتر شود. در دهه 80 او، این علائم بیشتر آشکار شد. این تغییر اندازه و بزرگ شدن غده پروستات می تواند باعث مشکلات ادراری و باروری شود. علت دقیق بزرگ شدن پروستات هنوز مشخص نشده است، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

سن

از نظر ژنتیکی

عدم فعالیت

چاقی

دیابت شیرین

شایع ترین دلایلی که در بزرگ شدن پروستات نقش دارند را ذکر کرده ایم. امروز با ما همراه شده ایم تا علائم بزرگی پروستات را بررسی کنیم، بنابراین در صورت داشتن چنین علائمی باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

علائم بزرگ شدن پروستات

عفونت پروستات عمدتاً با سوزش و درد در هنگام ادرار نمود پیدا می کند. پروستاتیت یک مشکل حاد نیست، اما برای جلوگیری از مزمن شدن آن باید درمان شود. گاهی این التهاب غده پروستات همراه با بیماری های دیگر مشاهده می شود.

تنش هنگام ادرار کردن

قطر یک قطره ادرار

بی اختیاری ادرار

ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

تکرر ادرار و نیاز به ادرار به خصوص در شب

نیاز فوری به ادرار کردن وجود دارد

مشکل در ادرار کردن

UTI

سنگ کلیه

ادرار غیر ارادی

در موارد شدید و پیشرفته، بزرگ شدن پروستات می تواند مثانه و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات دیگری ایجاد کند.

پروستاتیت چگونه ایجاد می شود؟

التهاب پروستات ناشی از عفونت باکتریایی است و این احتمال وجود دارد که میکروب عامل این التهاب به شریک جنسی منتقل شود. عفونت پروستات باید درمان شود در غیر این صورت مزمن می شود و منجر به عفونت دستگاه ادراری می شود. گاهی اوقات علل دیگری نیز در ایجاد التهاب پروستات نقش دارند، مانند:

اختلال در سیستم ایمنی

اختلال در سیستم عصبی

سرطان پروستات

دلایل روانی

در مراحل اولیه و گاهی حتی پیشرفته سرطان پروستات، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد، اما علائم رایج سرطان پروستات عبارتند از:

آگوه

تکرر ادرار

انزال از حواس

درد هنگام رابطه جنسی و انزال

درد لگن

درد آلت تناسلی

کمر درد

درد هنگام ادرار کردن

ادرار کمتر

خون در ادرار

استفاده از آزمایش برای تعیین نوع رشد پروستات

تست psa

تست PSA در مردان بعد از 50 سالگی انجام می شود و پروستات با این آزمایش بررسی می شود. معاینه پروستات نیز باید انجام شود. این آزمایشات در رکتوم انجام می شود که در آنجا غده پروستات بررسی می شود، در صورت بزرگ بودن، اندازه و نتیجه PSA بیشتر از 4 باید انجام شود.

در آزمایش PSA که یک آزمایش خون است، سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات را در خون بررسی می کنند. در صورت بالا بودن سطح آنتی ژن می توان فرد را مشکوک به سرطان پروستات دانست، زیرا در بسیاری از موارد دیگر می توان درصد این آنتی ژن را افزایش داد. اما اگر سرطان پروستات تشخیص داده شود، این آزمایش می تواند سرطان را تایید کند.

سونوگرافی

یک پروب دستگاه سونوگرافی از رکتوم عبور داده می شود و در نزدیکی پروستات قرار می گیرد و سپس سونوگرافی انجام می شود. در صورت لزوم بیوپسی با سونوگرافی انجام می شود.

DRE (معاینه دیجیتال رکتوم)

این آزمایش به صورت رکتال، دیجیتال و با قرار دادن دستگاهی در رکتوم انجام می شود. این آزمایش اندازه پروستات را اندازه گیری می کند.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان بیماری است که در آن سلول‌های بدن بدون کنترل رشد می‌کنند. زمانی که سرطان در غده پروستات شروع می شود، سرطان پروستات نامیده می شود. بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است.

سرطان پروستات که فقط در پروستات رخ می دهد، اغلب با برداشتن پروستات با جراحی یا رادیوتراپی، یا با تزریق ذرات رادیواکتیو ریز یا پالادیوم، به نام براکی تراپی، درمان می شود. سرطانی که به سایر قسمت های بدن سرایت کرده است معمولا با هورمون درمانی درمان می شود. درمان همچنین برای محروم کردن تومور از هورمون‌های جنسی (آندروژن‌ها) که تکثیر را تحریک می‌کنند، انجام می‌شود.

این اغلب با استفاده از آنالوگ های GnRH یا عواملی (مانند بیکالوتامید) انجام می شود که گیرنده هایی را که در آن آندروژن ها عمل می کنند مسدود می کنند. گاهی اوقات می توان بیضه ها را با جراحی برداشت. سرطان هایی که به هورمون درمانی پاسخ نمی دهند یا بعد از درمان ایجاد می شوند می توانند با شیمی درمانی مانند دوستاکسل درمان شوند. پرتودرمانی ممکن است برای کمک به دردهای مرتبط با آسیب های استخوانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای درمان با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید


گاهی اوقات ممکن است تصمیم گرفته شود که سرطان پروستات را درمان نکنید. اگر سرطان کوچک و موضعی باشد، می توان تصمیم گرفت که فعالیت سرطان را در فواصل زمانی کنترل کند ("نظارت فعال") و درمان را به مدت ده سال به تعویق بیاندازد، در این صورت ممکن است اثرات درمان بیشتر از مزایای ظاهری باشد.


[ بازدید : 37 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]