ویژگی انواع ماشین ذخیره‌ساز

پنجشنبه 15 دی 1401
14:07
A125


انواع ماشین ذخیره‌ساز (Storage)، مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد متفاوتی دارند. ذخیره‌سازها، پروسه نگهداری، حفاظت و انتقال اطلاعات را سریع و راحت کرده‌اند. سه نوع ذخیره‌ساز رایج، ذخیره‌ساز DAS، NAS و SAN هستند. اگر مایلید با مزایای دستگاه ذخیره‌ساز، انواع آن، ویژگی و عملکرد هرکدام آشنا شوید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ماشین ذخیره‌ساز و مزایای آن چیست؟

ماشین ذخیره‌ساز یا استوریج Storage، به دستگاه و تجهیزاتی گفته می‌شود که اطلاعات را در خود ثبت و ذخیره می‌کنند. سیستم‌های پردازشی برای ذخیره‌سازی، مدیریت و دسترسی سریع به اطلاعات خود، به استوریج‌ها نیاز دارند.

همانطور که در مقاله ی ۵ مزیت سرور مجازی ویندوز برای کسب و کار شما گفتیم، یک دستگاه ذخیره‌ساز، عملکرد، سرعت و کارایی سیستم را افزایش می‌دهد. همچنین این بستر را فراهم می‌کند که اطلاعات به‌صورت دیجیتال و به‌راحتی در دسترس قرار بگیرند. ماشین ذخیره‌ساز، یک فضای کاملاً امن و مطمئن برای ذخیره اطلاعات است که امکان بک‌آپ‌گیری از داده‌ها و مدیریت آسان آنها را فراهم می‌سازد.

انواع استوریج

دستگاه‌های ذخیره‌ساز باتوجه‌به ساختار شبکه، نرم‌افزارهای موردنیاز، سیستم‌عامل و کاربری به چند دسته تقسیم می‌شوند:

·         ماشین ذخیره‌ساز SAN

·         ماشین ذخیره‌ساز DAS

·         ماشین ذخیره‌ساز NAS

در ادامه با نحوه کار این استوریج‌ها و ویژگی هرکدام آشنا می‌شوید.

ماشین ذخیره‌ساز DAS

DAS مخفف عبارت Direct Attached Storage به معنی استوریج اتصال مستقیم است که به‌صورت مستقیم به سرور یا کامپیوتر متصل می‌شود. یک دستگاه ذخیره‌ساز DAS می‌تواند یک هارد یا مجموعه‌ای از هاردها باشد که با استفاده از USB یا eSATA،SAS  و  SCSI به یک سیستم متصل شده‌اند. استوریج DAS در داخل یا خارج از سرور قرار می‌گیرد مثل یک هارد دیسک داخلی یا هارد اکسترنال. برای اینکه فضای یک ذخیره‌ساز DAS در اختیار چندین سرور قرار بگیرد، باید هرکدام به‌صورت جداگانه به آن متصل شوند. از ویژگی‌های ماشین استوریج DAS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         مناسب برای شرکت‌ها و مشاغل کوچک تا متوسط

·         مقرون‌به‌صرفه

·         راه‌اندازی آسان

·         قابلیت شناسایی خطاها

·         تأمین امنیت اطلاعات

·         منابع را در بین چند سرور تقسیم نمی‌کند، اما چند سرور می‌توانند به آن متصل شوند.

ماشین ذخیره‌ساز NAS

 NAS مخفف عبارت Network Attached Storage و به معنای استوریج متصل به شبکه است. NAS یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های ذخیره‌سازی است و به‌عنوان یک سرور کار می‌کند. ماشین ذخیره‌ساز NAS، به طور معمول شبیه به جعبه‌ای است که مجموعه‌ای از هارد دیسک‌ها داخل آن قرار دارد. کاربران می‌توانند از طریق شبکه اینترنت، به‌وسیله لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی یا سرور به اطلاعات ذخیره شده در استوریج SAN دسترسی داشته باشند.

چند کاربر به طور هم‌زمان می‌توانند از این ذخیره‌ساز استفاده کنند، اما در صورت قطع اتصال ذخیره‌ساز به شبکه یا خرابی یکی از بخش‌های آن، دسترسی به داده‌های آن نیز از بین می‌رود. از ماشین NAS در خانه‌ها، دفاتر کوچک و متوسط استفاده می‌کنند. این ذخیره‌ساز سرعت و امنیت بالایی دارد. برای استفاده از استوریج سن باید یک سیستم‌عامل روی آن نصب شود. این سیستم‌عامل با سیستم‌عامل نصب شده روی سرور تفاوت‌هایی دارد، مثلاً قابلیت File Shairing روی آن تقویت شده است. چند مورد از ویژگی‌های این ذخیره‌ساز را در ادامه مشاهده می‌کنید.

·         ارزان‌تر نسبت به ذخیره‌ساز SAN

·         مدیریت آسان

·         قابلیت بک‌آپ‌گیری

·         امن و پرسرعت

·         امکان استفاده چندین کاربر به‌صورت هم‌زمان از آن

ماشین ذخیره‌ساز SAN

NAS مخفف  Storage Area Network و به معنای ذخیره‌ساز شبکه منطقه‌ای است. استوریج SAN، یک شبکه ذخیره‌سازی است و این شبکه متشکل از هارد دیسک‌های سخت‌افزاری، روتر، سرور و سوئیچ است. سن استوریج از طریق کانال فیبر نوری اطلاعات را با سرعت فوق‌العاده بالایی انتقال می‌دهد.

چندین کاربر هم‌زمان می‌توانند با سرعت بالایی به اطلاعات این ذخیره‌ساز دسترسی داشته باشند. در این ماشین ذخیره‌ساز، اطلاعات در بین دیسک‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود به همین دلیل حتی در صورت خرابی یکی از دیسک‌ها، داغ‌شدن سرور و... همچنان می‌توان به اطلاعات دست پیدا کرد. از جمله ویژگی‌های ماشین ذخیره‌ساز SAN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         سرعت عالی در انتقال داده

·         پشتیبان‌گیری

·         هزینه بالاتر نسبت به سایر ذخیره‌سازها

·         امنیت بالا

·         امکان بازگردانی اطلاعات حذف شده

·         امکان افزایش فضای ذخیره‌سازی

·         مقاوم در برابر خرابی‌های سخت‌افزاری

سخن آخر

ماشین ذخیره‌ساز کاربرد فراگیر و گسترده‌ای در انواع مشاغل، شرکت‌های کوچک و بزرگ و حتی در منازل دارد. بسته به اینکه چه حجم از اطلاعاتی ذخیره می‌شوند و سرعت و دسترسی به این اطلاعات در چه سطحی باشد، از این 3  استوریج استفاده می‌شود. با نحوه کار و ویژگی‌های 3 ذخیره‌ساز مهم در این مقاله آشنا شدید.

 

 


[ بازدید : 49 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]