هر آنچه که باید در مورد صرافی های ارز دیجیتال بدانید

يکشنبه 9 مهر 1402
11:15
A125


صرافی‌های ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار بزرگ ارزهای دیجیتال است. اگر می‌خواهید ارزهای رمزنگاری شده بخرید و بفروشید، یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها انجام تراکنش‌های خود از طریق بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال است.

منظور از صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال مکانی است که مشتریان می توانند ارز دیجیتال خود را در ازای ارزهای فیات یا جفت ارز (مانند بیت کوین و اتریوم) خریداری و بفروشند. این تبادل معمولا به دو صورت فیزیکی یا آنلاین کار می کند.

مبادله در لغت به معنای مبادله، معامله و مبادله است. در ابتدا با ورود ارز دیجیتال به ایران، صرافی های فعال در این زمینه نامیده می شدند. اما با گذشت زمان کلمه Exchange جایگزین این کلمه شد، به طوری که امروزه بیشتر این پلتفرم ها به عنوان Exchange شناخته می شوند.

اولین ارز دیجیتال جهان

اولین صرافی ارز دیجیتال جهان در سال 2004 در استرالیا شروع به کار کرد. این صرافی به دلیل نداشتن مجوز رسمی برای فعالیت ارزهای دیجیتال در آن زمان و اطلاعات اندک در مورد ارزهای دیجیتال، موفق به جذب مشتری نشد و در نتیجه فعالیت آن در مدت زمان بسیار کوتاهی پایان یافت.

دو سال بعد، صرافی دیگری در آمریکا توسط دو روس و یک لهستانی تأسیس شد. آنها در طول فعالیت خود موفق به خرید و فروش حدود 30 میلیون دلار ارز دیجیتال شدند. اما باز هم به دلیل نبود مقررات مشخص و دقیق در مورد ارز دیجیتال، سرویس امنیتی ایالات متحده فعالیت این صرافی را غیرقانونی دانست و آن را تعطیل کرد. علاوه بر این، صاحب این صرافی ارز دیجیتال به ۵ سال زندان محکوم شد. اما امروزه با گذشت زمان این فعالیت مبادله ای قانونی شده است. در ایران نیز قوانینی برای معاملات ارز دیجیتال وجود دارد.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلا ذکر شد، صرافی ارز دیجیتال مکانی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. اغلب، نرخ و قیمت ارزهای دیجیتال و مبادلات ارز دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. به گونه ای که میل بالا; ارزش ارز دیجیتال در حال افزایش و بیشتر است. البته این امر می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی مانند نوسانات بازار باشد. اما بزرگترین تاثیر از تغییر است.

صرافی ارز دیجیتال می تواند ساختار فیزیکی یا آنلاین داشته باشد. به این معنا که، مکان ویژه ای را برای تراکنش های اینترنتی و آفلاین و آنلاین و همچنین تراکنش های حضوری با مشتریان خود معرفی کنند. اما رایج ترین روش این مبادلات، روش آنلاین است.

علاوه بر این، آنها می توانند عملکرد و راحتی را در اختیار کاربران قرار دهند. برخلاف یکدیگر، اکثر این صرافی‌های ارز دیجیتال فقط سفارش‌های خرید و فروش را ترتیب می‌دهند، به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و از تراکنش‌های بین آنها سود کسب می‌کنند. این صرافی‌ها کیف پول‌هایی را برای ارزهایی که در سایت‌های خود پشتیبانی می‌کنند فراهم می‌کنند تا کاربران بتوانند ارز دیجیتال خود را برای تجارت از این طریق واریز کنند یا در صورت نیاز آن را برای تراکنش‌های آتی ذخیره کنند.

اما انواع دیگری از مبادلات ارز دیجیتال وجود دارد که در آن کاربران به طور مستقیم با صاحبان کسب و کار معامله می کنند. این صرافی ها معمولا به کاربرانی که در یک منطقه یا مکان خاص فعال هستند خدمات ارائه می دهند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال به روش های مختلفی طبقه بندی می شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال توسط بازدیدکنندگان

به طور معمول، این مبادلات بسته به مخاطبان به گروه های خصوصی، عمومی و منطقه ای تقسیم می شوند. در یک صرافی خصوصی، عضویت کاربر تنها با دعوت از صرافی امکان پذیر است. اما در رایج ترین شکل این صرافی، خدمات به مشتریان در سراسر جهان ارائه می شود. در حالت منطقه ای، فقط کاربران در یک منطقه یا کشور خاص حق اتصال به صرافی را دارند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال بر اساس نوع تراکنش

در این نوع طبقه بندی، صرافی های ارزهای دیجیتال بر اساس نوع فعالیتشان تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال، در برخی از صرافی ها، تنها با پرداخت ارز فیات می توانید ارز مورد نظر خود را خریداری کنید و بالعکس؛ در برخی از آنها، ارز فقط با ارز دیگری قابل مبادله است. در این میان برخی صرافی ها از دو روش فوق پشتیبانی می کنند.

طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال بر اساس نوع مالکیت کیف پول کاربر
این طبقه بندی رایج ترین نوع طبقه بندی صرافی ارزهای دیجیتال است که در آن صرافی ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند. در صرافی های متمرکز در  قیمت ارز دیجیتال، کاربران کلیدهای خصوصی کیف پول خود را برای تضمین تراکنش ها در اختیار صرافی قرار می دهند. این روش در حال حاضر رایج ترین روشی است که صرافی های ارز دیجیتال برای ایمن سازی تراکنش ها در پلتفرم های خود استفاده می کنند.

در صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX)، کلید خصوصی کیف پول فقط در اختیار کاربر است و شخص ثالثی امنیت تراکنش انجام شده در صرافی را تامین می کند، معمولا تراکنش در این صرافی انجام می شود. از طریق قراردادهای هوشمند کاربران بسیاری از مبادلات منحصر به فرد را نمی پذیرند. علاوه بر این، اگر کلید خصوصی آنها گم شود، هیچ راهی برای بازیابی دارایی های آنها وجود ندارد و دسترسی به آنها برای صاحبان آنها بسیار دور است.

آیا صرافی های ارز دیجیتال باید خودگردان باشند؟

صرافی های ارز دیجیتال می توانند مستقل باشند یا توسط سازمان های دولتی کنترل شوند. اگرچه این صرافی ها برای شروع فعالیت نیازمند تایید بانک مرکزی هستند. اما می توان آنها را کاملاً مستقل مدیریت کرد. به همین دلیل شاهد تغییرات زیادی در قیمت ارزهای رمزپایه خواهید بود که همگی حاصل فعالیت مستقل این صرافی ها است.

صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران به‌عنوان استارت‌آپ فعالیت می‌کنند و قوانین مشخص و مدون برای فعالیت‌های آن‌ها به دلیل ماهیت جدید این حوزه هنوز تعیین نشده است. برای پیگیری اخبار مرتبط با فعالیت های صرافی ارز دیجیتال در ایران می توانید به صفحه اخبار و وبلاگ مراجعه کنید.

دلایل تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در مبادلات ارز دیجیتال

صرافی های ارز دیجیتال به صورت مستقل و مجزا فعالیت می کنند و قیمت فعلی ارزهای دیجیتال در صرافی، عرضه و تقاضا و خرید و فروش انجام شده در آن را تعیین می کند و با توجه به نتایج قیمت صرافی های مختلف، قیمت جهانی هر دیجیتال را تعیین می کند. . ارز تعیین می شود. به طور کلی تفاوت قیمت در این صرافی ها بسیار ناچیز است و اگر این اختلاف زیاد باشد، ورود معامله گران به این صرافی تفاوت قیمت را متعادل می کند.

بدون احراز هویت می‌توانید به کدام صرافی‌های ارز دیجیتال بپیوندید؟

عدم تأیید روشی است که به کاربران صرافی بیت  ارز دیجیتال اجازه می دهد تا بدون ارائه مدرکی مبنی بر عضویت و در نهایت هویت خود، ارز دیجیتال را معامله کرده و بفروشند.

اگرچه فرآیند عدم تایید بسیار مهم است، اما برخی از صرافی های ارز دیجیتال امکان ثبت نام بدون تایید را برای کاربران خود فراهم کرده اند. صرافی‌های StormGain، KuCoin، BitMax و Bitfinex از جمله صرافی‌های غیررسمی هستند که می‌توانید بدون ارائه هیچ مدرک هویتی از آنها برای ایجاد حساب کاربری استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که اسکن از هک کارت بانکی (حساب کاربری)، فرار مالیاتی و کلاهبرداری از تراکنش های کاربر جلوگیری می کند. بنابراین، اگر به دنبال حفاظت از دارایی های خود هستید، بهتر است قبل از انجام کار خود، فرآیند تحقیق را تکمیل کنید.


[ بازدید : 308 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]