زمزمه عمارت عالی قاپو اصفهان

يکشنبه 23 مهر 1402
12:41
A125


tehran 2021 🇮🇷 walking in Eram Amusement Park (شهربازی ارم) از جمله مجموعه های نفيس ين موزه فرامينی است که در طول تاريخ صفويه به بعد سلاطين و حکام ايران درباره ارامنه صادر کرده اند. پس از آنکه شاه عباس کبیر پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد برای مستقر شدن در یک بنای حکومتی خاص که بتواند سفرا و شاهان دیگر را تحت تاثیر خود قرار دهد، فرمان ساخت عالی قاپو را صادر کرد. بعدها برای افزایش طول عمارت یک ایوان به سمت میدان نقش جهان اضافه میشود و در مرحله آخر ۱۸ ستون به این ایوان تازه ایجاد شده اضافه میگردد و این پایان کار ساخت کاخ عالی قاپو اصفهان است. مدیر منطقه ۹ اصفهان شهرداری اصفهان گفت: احداث خط BRT خیابان آتشگاه در دو طرف رفیوژ میانی این خیابان به طول ۶۵۰ متر با ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در دست اقدام بوده و پس از دریافت مجوزهای لازم تا سه ماه آینده به بهرهبرداری میرسد. این عمارت ، بنایی با ۶ طبقه و بلندای ۴۸ متر است که طبقات به وسیله سه راه پله ، بهم راه دارند. یکی از ویژگیهای جالب کاخ عالی قاپو اینست که از هرضلع آن که نگاه کنیم ، تعداد طبقات متفاوت است ، از نمای ضلع شرقی ، دو طبقه و از نمای ضلع غربی پنج طبقه و از طریق راه پله ویژه ملاقات های شاهانه ، هفت طبقه دیده می شود. ایوان کاخ عالی قاپو دارای ۱۸ ستون میباشد که همگی با آینه کاری تزئین شدهاند که متأسفانه در حال حاضر اثری از این آینه کاری ها نمانده است.

برای دسترسی به چهل ستون اصفهان شما ابتدا باید وارد خیابان چهار باغ پایین شوید، در قسمت شرقی این خیابان می توانید خیابان سپه را مشاهده کنید که در این خیابان میدان نقش جهان قرار دارد. اگر شما هم دوست دارید به بازدید از این محله زیبا بپردازید به راحتی با خرید خرید بلیط هواپیما برای شهر زیبای اصفهان به خواسته خود دست پیدا کنید. پیشنهاد میشود بازدید از این کارگاهها را حتما در برنامههای سفر خود بگنجانید و لحظاتی زیبا را در سفر خود تجربه کنید. اگر در یک گوشه از این طبقه بایستید و چیزی را زمزمه کنید درست در نقطه مقابل شما صدایتان به وضوح شنیده خواهد شد. با دیدن تزئینات معماری عالی قاپو قطعاً متعجب خواهید شد که واقعاً این تزئینات هنر دست انسان است یا نه؟ کاخ عالی قاپو یا همان عمارت عالی قاپو اصفهان که در عهد صفویه به نام های دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه نیز خوانده می شد، در ضلع غربی میدان امام اصفهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. در دوره صفویه این بنای جزوه زیباترین بناهایی بود که ساخته شد. در قدیم به علت عدم ساختمانهای بلنددر شهر اصفهان و به محض ورود مسافران و تجار و بازرگانان به شهر اصفهان ،اولین عمارتی که نظر آنها را از دور و در مرکز شهر به خود جلب میکرد و بر تارک این شهر زیبا قد برافراشته و خودنمایی مینمود، بنای عظیم کاخ شاه عباس اول ویا همان کاخ عالی قاپو بود. اینطور به نظر میرسد که احتمالا این مکان برای استقرار بالاترین مقامهای دولتی در مرکز تکیه بوده است تا مراسم تعزیه را در محوطه میانی میدان تماشا کنند.عکاس: پرهام یزدیمنارههای مرتفع این سازه که روی غرفههای میانی ساخته شدهاند، جلال و عظمت خاصی به آن دادهاند؛ ضمن اینکه در گذشته از این منارهها برای سردادن اذان و اعلام وقت نماز به مردم شهر استفاده میشد.مسجد امیر چخماق درست در کنار این بنا قرار دارد و از طریق یکی از غرفههای ضلع غربی تکیه میتوان به آبانبار میدان دسترسی داشت.

شاید همین شکوه باعث شد تا نام عالی قاپو را بر آن بگذارند. سوغاتیهای شیرین و خوشمزهای که حتما نام آنها به گوش شما خورده است. ، که در ساخت آنها از مواد گوناگونی مانند مس، سرب، سنگ، برنج و سفال استفاده میشد. شاه عباس با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان میخواست که اقتدار و عظمت دولت خود را به نمایش بگذارد و به همین خاطر اقدام به ساخت چنین بنایی کرد و به بهترین شکل ممکن هم توانست از پس این کار برآید. مجموعه ساختمان های دولت آباد هر یک دارای مشخصات معماری و جلوه های اصیلی از کاربرد فضا های مورد نیاز در آن زمان است. با رفتن به داخل عمارت تزئینات آجری را در بالای ورودیها خواهید دید، شکل هلالی در قسمت بالای این ورودیها زیبایی فضا را تکمیل کردهاست. مهارت و استادي ايرانيان در طرح اين كاخ به خوبي مشاهده ميشود كه درآن فضاي خارج از عمارت با فضاي داخل آن، چنان مربوط و هماهنگ است كه نميتوان تشخيص داد كجا يكي پايان مييابد و ديگري آغاز ميگردد. قدمت دخمه زرتشتیان یزد مربوط به چه زمانی است؟ گفته شده است که زمانی که امام رضا در حال سفر از مدینه به مرو بوده به مدت یک هفته در این محل استراحت کرده است و ساختمان آن شامل شامل ۲ ایوان با حیاط مرکزی است. طبقات بعدی نیز شامل يک سالن بزرگ در وسط و چندين اتاق کوچک در اطراف هستند.

در این سرسرا دو تابلو نقاشی بزرگ دیده میشود كه فتحعلی شاه را روی تخت نشان میدهد و در اطراف او چند نفر از فرزندانش قرار گرفتهاند. ساخت این مسجد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد، در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس یکم، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی، شروع شد و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسید. با اینکه نام دقیقی از معماران این بنا در دست نیست اما مطابق اسناد و مدارک تاریخی دو معمار بزرگ و نام آور آن زمان، یعنی استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی را در ساخت این عمارت موثر می دانند. این مکان پاتوق بسیاری از مهندسان معمار میباشد. بناها، مکانهای تاریخی، دست سازههای منحصر به فرد و معماری در این شهر روح را از بعد هنر و زیبایی اقناع میکند. ظرافت در گچ بریهای خاص و منحصر به فرد این بنا، باعث شده عکاسان زیادی برای ثبت زیباترین لحظات به این بنا بیایند. همه کسانی که به اصفهان سفر کرده اند برای دیدن این پل نیز اقدام نموده و خاطرات شیرینی را برای خود ثبت کرده اند. کمترین صدا در این تالار به گوش تمام کسانی که در تالار ایستادهاند میرسد.

نام انتخاب شده برای این تالار برگرفته از سنگ های مرمر به کار رفته در کف تالار است. هرگاه حرفی از مصاحبت رنگ و نور به میان میآید، نام مسجد نصیرالملک خودنمایی میکند. این آتشگاه دیرینه و تماشایی در حدفاصل میان شهر اصفهان و نجفآباد قرار دارد. در دوران خلافت عباسی ضعف های به وجود آمده اصفهان را نیز با نا آرامی های زیادی رو به رو کرد، اما وقتی آل بویه استقرار پیدا کرد اصفهان نیز آرامش از دست رفته خود را باز پس گرفت و شهر نیز مجددا با رشد و پیشرفت رو به رو شد. داستان غمانگیزی که درباره عالی قاپو اصفهان وجود دارد به دوران حکومت یکی از ظالمترین و کوتهفکرترین حاکمان قاجار باز میگردد. در این بین بعضی از مورخان معتقدند، بنای اصلی عالی قاپو در زمان حکومت تیموریان ساخته شده، که با آمدن شاه عباس به شکل امروز سر و سامان گرفتهاست. قدمت ساخت این کاخ به دوران صفویان و حکومت شاه عباس اول برمیگردد. ۹. در دوران حکومت شاهعباس، پلان اصلی شهر اصفهان، چهارباغ بود که از دو محور عمود به همشکل میگرفت. هر کسی که به شهر اصفهان سفر میکند، قطعا از دیدن آثار و بناهای تاریخی بی بهره نمیماند. اما برای کسی که همه چیز را درباره کاخ عالی قاپو اصفهان میداند همه چیز رنگ و بویی دیگر دارد. کاخ عالی قاپو در اصفهان، از نظر مینیاتور و هنر گچ بری بسیار تماشایی است و جای تامل دارد. این بنا زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اداره می شود.

آنچه که در بازدید از این عمارت میبینید، شاهکاری معماری اصیل ایرانی است که دل هر گردشگری را با خود میبرد. عمارت هشت بهشت در نزدیکی بازار هنر اصفهان و میدان نقش جهان قرار گرفته که شما هنگام بازدید از این جاذبه تاریخی می توانید با پیاده روی کوتاه از این منطقه ها هم دیدن نمایید. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان خورشید، مسجد جامع عباسی، موزه عصارخانه شاهی و بازار مسگرها و همچنین میدان نقش جهان، بریانی نقش جهان، کافه میدون، هتل جام فیروزه و دانشگاه هنر اصفهان قرار گرفته است. از قسمت جلوی بنای که به سمت میدان نقش جهان است ساختمان دو طبقه می نماید، از پشت ساختمان پنج طبقه و از طرفین ۳ طبقه به نظر می رسد. از جلو ساختمانی دو طبقه، از پشت پنج طبقه و از طرفین سه طبقه دیده میشود اما در اصل ساختمانی شش طبقه است! برای رسیدن به حمام خان دو راه را به شما پیشنهاد میکنیم: یا اینکه در تقاطع جنوبی خیابان امام خمینی که شاهراه امروزی بافت تاریخی است، وارد بازار مسگرها شوید و بعد از پشت سر گذاشتن بازار، به میدان خان بروید، در انتهای میدان هم به کوچهای میرسید که حمام در سمت چپ آن قرار گرفته است؛ یا اینکه از سمت خیابان قیام وارد شوید و سراغ مسجد ملا اسماعیل را بگیرید، که حمام در نزدیکیاش قرار دارد.

در تالار اصلی چهلستون، در بالای سنگ اَزاره (به سنگی که پیرامون ساختمان و در پای دیوار نصب میشود، سنگ مثنی یا سنگ اَزاره گفته میشود) می توان به چندین نگاره کوچک اشاره نمود. در محیط تالار معماری به گونهای است که صداها بلندتر و شفافتر به گوش میرسد و محیطی اکواستیک در این قسمت به وجود آمده است. درست است که این کاخ به مرور و طی چندین سال و در چند مرحله مختلف ساخته شده است اما این موضوع باعث شده تا عمارت همبستگی خود را از دست بدهد، بلکه همه قسمتها به بهترین نحو با هم در ارتباط بودهاند و همین باعث شده تا شاهکاری هنری - معماری خلق شود. زرتشت پیامبر ایرانی بوده که بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال، پیش از ظهور مسیح وجود داشته و آیین یکتا پرستی را رواج داده است. بعضی از حوض های این باغ و کوشک ها و درختان، باغ تاریخی هشت بهشت را به یاد می آورند که متاسفانه در طی دوره های متمادی دستخوش تغییرات زیادی شده است، با وجود این تغییرات قسمت کوشک را که بنایی تاریخی می باشد برای بازدید گردشگران قرار داده اند. به طور مفصل در مقاله جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان راجع به دیدنی های نصف جهان صحبت کردهایم، که بازدید از میدان نقش جهان یکی از دیدنی های اصفهان است. حالا چند ساعتی از بهترین زمان سفرتان به بازدید از میدان نقش جهان خواهد گذشت که کاخ عالی قاپو نیز یکی از بخشهای این جاذبه گردشگری در اصفهان است. همه گردشگران برای بازدید از جاذبههای گردشگری و تاریخی شهر اصفهان، دلایلی دارند و با اطلاعاتی کاملی از این مکانها دیدن میکنند. به طور کلی ایران به عنوان یکی از با تمدن ترین شهر های ایران و خاورمیانه شناخته می شود. اما تمام این فرضیهها و تصورات با تحقیقات یکی از باستان شناسان ایتالیایی که از طرف سازمان ایزئو به ایران فرستاده شده بود، از بین رفت.

اگرچه در سالهای اخیر ورود صنایع دستی چینی و پاکستانی موجب کاهش رونق فروش صنایع دستی اصیل ایرانی شده بود، ولی با موانع قانونی به تدریج فروش صنایع دستی خارجی در این حجرهها محدودتر شدهاست. همان طور که گفتیم با استفاده از هنر لایه چینی و هنر کشته بری، نقاشیهای گل و بته، خطوط اسلیمی، تصاویر از شکارگاه حیوانات و طرحهای ختایی روی گچ بریها کشیده شدهاست. نقاشیهای عمارت عالی قاپو شامل تصاویر زیبا و مینیاتوری از هنر سنتی ایران به همراه نگارههای مدرن و غربی است که با محلولی آنها را تثبیت کردهاند. این رستوران همه روزه با ظرفیت ۱۲۰ نفر همراه با کارکنان مجرب و کارآزموده آماده پذیرایی از مهمانان است.گردشگرانی که برای بازدید از میدان و بازار خان میروند، حتما برای استراحت و صرف غذا به این بنای تاریخی زیبا سر میزنند که به سفرهخانه تبدیل شده است. بسیاری از گردشگران اروپایی در بازدید از این مکان محو معماری و تزئینات دلنشین آن میشوند. پلان میدان نقش جهان در واقع از طرح میدانهای معماری ایرانی پیش از خود مثل میدان امیرچخماق یزد، میدان عتیق اصفهان، میدان شاه قزوین و … پلان کاخ عالی قاپو اصفهان به نحوی است که ساختمان را به دو بخش اصلی ورودی کاخ و ساختمان اصلی تقسیم کرده است.

اصفهان با این همه شگفتی که در خود جای داده بدون شک از بهترین انتخابها برای سفر به شهری تاریخی است که به خوبی توانسته بخش مدرن را نیز در خود جای دهد. از پلهها که بالا میروید به طبقه سوم که میرسید ایوان بزرگ و زیبایی را خواهید دید که تزئینات آن عظمت خاصی به این عمارت داده است. سروده واهب به خط نستعلیق برجسته، اشعار فارسی و تزئینات و نقش های برجسته ای که در نقره پوش ورودی مسجد وجود دارند نیز از دیگر آثار به جای مانده از دوران شاه صفوی می باشد. سنگاب در ورودی: این سنگاب بر روی پایه ای هشت ضلعی در برابر درِ ورودی مسجد قراردارد، و از سنگ یشم ساخته شده است. قطر دهانه سنگاب ۱۱۵ سانتیمتر است، ولی نیمی از آن به علّت شکستگی از بین رفتهاست. ۷- در دو طرف درگاه شرقى دو طاقچه با طاق نما به شکل محراب که تماماً از کاشى معرق است، وجود دارد. بخاطر وجود نوشته ای با خط نستعلیق در دوره شاه سلطان حسین آخرین پادشاه صفوی، آراستن مرتبه سوم افزوده یا بازسازی شدهاست.نوشته یا مدرک دلیلی مبنی برعنوان اسم معمار ساختمان در دست نمی باشد و به گمان زیاد معمار ساختمان از صنعتگران و بنایان کارشناس مشهوری همچون صنعتگرانی مانند علی اکبر اصفهانی یا استاد محمدرضا بوده اند. سوم : در این مرحله طبقه مشهور به صوت یا موسیقی به بنا الحاق می شود. از عجایب عمارت عالی قاپو میتوان به شاهکارهای معماری و هنر تزئینات اتاق موسیقی در طبقه ششم اشاره کرد. میتوان گفت مهمترین خصوصیت داخلی کلیسای وانک همین نقاشیها هستند.

از سبک تنگ بری نیز که یکی دیگر از نوعهای گچ بری در زمان صفویه محسوب میشده است، نمونههای زیبایی در عمارت عالی قاپو استفاده شده که مهمترین آنها در نقوش گلدان، بطری، صراحی و دیگر ظرفها دیده میشوند. این بنا که امروز به عنوان کاخ عالی قاپو شناخته شدهاست، در زمان شاه عباس به عنوان دولتخانه صفویه مورد استفاده قرار میگرفت. البته که شروع ساخت این بنا در دوران شاه عباس و اتمام و تکمیل آن به مرور در دوران شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین میرسد. البته این پایان کار نبوده است. درحالیکه تبدیل چهارباغ به پیادهراه نباید به سیستم بولدوزری عمل میشد، چهارباغ باید به سیستم باستانشناسی کار میشد؛ یعنی باستان شناسان باید هر وجب از این مسافت را لایهبرداری کرده و اسناد تاریخی را آشکار میکردند، اما نحوه عمل تغییر کرد و به سیستم عملکرد پیمانکاریِ غیرمتخصص عمل شد. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدند. اشاره کرد. ظل السطان تصمیم داشت عالی قاپو و کاخ چهلستون را هم ویران کند اما تعدادی از تاجران ثروتمند اصفهان، با پرداخت هزینههای هنگفت او را این کار منصرف کردند. در سال 1388، تعدادی سنگ قبر بسیار عجیب در قسمت پل خواجو یافت شده است که به صورت حجاری شده طراحی شده اند.

در این مقاله جاباما با معرفی تعدادی از مهمترین جاهای دیدنی یزد، سعی داشتیم حس و حال هر یک از مناطق دیدنی یزد و بافت سنتی شهر را در غالب کلمات بگنجانیم و امید است که در این امر موفق شده باشیم. به شهر اصفهان که می روی ، در ضلع غربی میدان نقش جهان روبه روی مسجد شیخ لطف الله، عمارتی ۶ طبقه دیده ها را مجذوب خود می کند. از این ایوان که به نقش جهان نگاه میکنید مسجد شیخ لطف الله درست در روبرویتان، در سمت راست مسجد شاه و در سمت چپتان سر در قیصریه را خواهید داد. وجود مسجد شیخ لطف الله رو به روی این عمارت تاثیر زیادی بر جذابیت و زیبایی آن گذاشته است. در باغ گل های اصفهان قسمت های مختلفی وجود دارد. دو تالار در طبقه همکف وجود دارد که مربوط به امور اداری و ديوانی عهد صفوی بوده که صدرخانه يا کشيک خانه ناميده می شدند. درگذشته جهش آب درحوض وسط تالار از دهان شیرهایی که درچهار گوشه حوض قرار داشتند و فوارههای سنگی که نقطه به نقطه در جوی کوچک اطراف عمارت قرار داشتند، صفای مخصوصی به این عمارت میداده است. پنجم : پله های شاهی و ۱۸ ستون ایوان و سیستم آبرسانی به طبقات بالا و حوض مسی ایوان در آخرین مرحله به ساختمان عمارت عالی قاپو اضافه شد. در مرحله بعدی؛ ساختمانی برجی شکلی به این طبقات اضافه شد که به تالار موسیقی معروف است و آخرین طبقه این بنا به حساب میاید. آخرین تصرفات و مرمتهای چشمگیر در ظاهر و باطن مسجد مربوط به اقداماتی است که از سال ۱۳۲۴ش توسط هیات حامیان مسجد جامع کبیر شروع شد و محرک اصلی این اقدام حاج سید علیمحمد وزیری از روحانیون شهر یزد بود. یزد شهری قدیمی و تاریخی و اولین شهر خشتی جهان است که در مسیر جاده ابریشم بوده است.

بادگیر عمارت دولت آباد با ارتفاع ۳۳/۸ متر، بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است. دانستن آدرس باغ دولت آباد یزد کمک زیادی به شناخت این محوطه می کند. همچنین محل پذیرش سفرا و میهمانان عالیقدر دولت صفوی نیز محسوب میشد. این کاخ در زمان صفویه از بهترین کاخهای دنیا محسوب میشده و بزرگترین کاخى است که در پایتخت وجود داشته است بنابراین هر آنچه لازمه یک کاخ سلطنتى بوده در آن وجود داشته است. کاخی ۶ طبقه که مساحتی ۱۸۰۰ متری دارد و از آن به عنوان بلندترین کاخ صفویه یاد میکنند. مینیاتورهای زیادی در این کاخ نقاشی شده که بیشتر آن ها به قلم هنرمند بزرگ رضا عباسی است. در تزئینات داخلی این بنا نیز از کاشی هفت رنگ، مینیاتورهای ایرانی و نقاشیهای اروپایی نیز استفاده شده و زیبایی این بنا را به حد اعلا رسانده است. آنچه عالی قاپو با مینیاتورهای هنرمند مشهور عصر صفوی، رضا عباسی در میان آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار دارد. بنایی به همین نام نیز در قزوین وجود دارد که در مقابل تزئینات عالی قاپو اصفهان به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند. شما می توانید با خرید بلیط قطار یا تهیه بلیط اتوبوس سفر به این شهر را حتمی کرده و از این همه زیبایی و جذابه که در آن وجود دارد لذت ببرید. ،یک اصطلاح ترکی و در اصل به معنی سر در بلند و یا درگاه بلند بوده است .


[ بازدید : 2997 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]